Zapraszamy na LIVE z pracowni biorących udział w edycji wiosennej Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w wiosennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - wiosna 2024
 
timer
 
timer
timer
WEŹ UDZIAŁ LIVE
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Tym razem musi się udać. Miasto szykuje przejście przy dworcu Gdańsk Główny

09 lutego '24

To planowane przy dworcu Gdańsk Główny przejście jest kluczowe dla wygody pieszych w Śródmieściu Gdańska. Niestety, poprzednie próby spaliły na panewce. Miasto robi kolejne podejście i ogłasza — drugi już — przetarg.

Zapowiedzi utworzenia zebry przy dworcu Gdańsk Główny słychać od 2017 roku. Droga do połączenia, które skróci przejście na drugą stronę Podwala Grodzkiego, jest jednak długa i kręta. I to mimo że z perspektywy tych, dla których korzystanie ze schodów i tunelu jest udręką, ta inwestycja to sprawa dość pilna. Terminy rozpoczęcia prac były już wielokrotnie przekładane. Miasto nie składa jednak broni i ogłasza kolejny przetarg na wykonanie prac.

zielone światło od konserwatora

W ubiegłym roku ogłoszono również przetarg dotyczący budowy takiego przejścia przy dworcu Gdańsk Główny. Z powodu przedłużających się uzgodnień między innymi z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przetarg unieważniono mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

W trakcie pozyskiwania decyzji ZRID, bez której nie można rozpocząć robót, konserwator trzykrotnie wydał opinię negatywną. Zielone światło Miasto dostało dopiero 31 stycznia. Nowy przetarg został ogłoszony 5 lutego br.

Ale przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym. Ważną inwestycją jest wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. W godzinach szczytu na peronach robi się ciasno, obecna konstrukcja jest zbyt wąska.

Terminy? Budowa ma potrwać blisko siedem miesięcy od podpisania umowy. A kolejne dwa trzeba doliczyć na odbiory. Teraz pozostaje tylko trzymać kciuki, żeby znalazł się wykonawca i wystarczające środki w budżecie Miasta.

w Gdańsku zachodzą zmiany, choć powoli

W ostatnich latach to potrzeby kierowców, a nie pieszych, były w Gdańsku priorytetem. Powoli się to zmienia, naziemne przejścia powstały na ul. Podwale Przedmiejskie oraz w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Oczy wielu niedowiarkom otworzyła oddana w 2022 roku zebra przy reprezentacyjnej Bramie Wyżynnej. Choć wielu kierowców wieszczyło, że inwestycja zakorkuje serce Gdańska, nic takiego się nie stało. A piesi zyskali przedłużenie Traktu Królewskiego, komfort i bezpośrednie wejście na perony tramwajowe, a także na drugą stronę ulicy bez konieczności korzystania ze schodów i tunelu.

 
Ewa Karendys

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
Dachówki ceramiczne Röben – zawsze na czasie
Ekologiczne nawierzchnie brukowe
INSPIRACJE