Zatopi─ç Giardini?

By in wystawy on 12 listopada 2013

Giardini

 

Powoli dobiega ko┼äca 55. edycja najstarszego i najwa┼╝niejszego wydarzenia artystycznego w Europie ÔÇö weneckiego biennale sztuki. Kurator wystawy Massimiliano Gioni na jej tytu┼é wybra┼é has┼éo: ÔÇ×Pa┼éac EncyklopedycznyÔÇŁ (Il Palazzo Enciclopedico). S┼éowa te zosta┼éy zaczerpni─Öte od Marino Auritiego ÔÇö ameryka┼äskiego artysty pochodzenia w┼éoskiego, kt├│ry w latach 50. XX wieku stworzy┼é i opatentowa┼é projekt pa┼éacu encyklopedycznego. Mia┼éo to by─ç wyimaginowane muzeum mieszcz─ůce ca┼é─ů wiedz─Ö ┼Ťwiata, a tak┼╝e zbieraj─ůce pod jednym dachem wszystkie najwa┼╝niejsze wydarzenia ludzko┼Ťci ÔÇö od ko┼éa po satelit─Ö. Idea ta towarzyszy┼éa dw├│m g┼é├│wnym wystawom biennale umieszczonym w Giardini oraz w Arsenale.

W tegorocznej edycji biennale warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na kilka pawilon├│w, w kt├│rych zosta┼éy stworzone prezentacje o bardzo indywidualnym charakterze i kt├│re funkcjonuj─ů jako zamkni─Öte i sp├│jne projekty. Niekiedy nawi─ůzuj─ů one bezpo┼Ťrednio do tematu przewodniego wystawy, czasami za┼Ť zupe┼énie go pomijaj─ů. To co je ┼é─ůczy, to motyw architektury, poprzez kt├│r─ů przebijaj─ů wsp├│┼éczesne problemy: spo┼éeczne, miejskie i artystyczne.

Sacca San Mattia i chiński Paryż

Na terenie Giardini warto odwiedzi─ç Pawilon Hiszpanii, w kt├│rym Lara Almarce┬şgui stworzy┼éa prac─Ö bardzo silnie nawi─ůzuj─ůc─ů do Wenecji oraz jej topografii. Hiszpa┼äska artystka w swojej praktyce eksploruje miejski krajobraz i jego specyficzne elementy ÔÇö pustostany, ruiny, a tak┼╝e stworzone z odpad├│w g├│ry. Projekt na weneckie biennale skomponowa┼éa z dw├│ch cz─Ö┼Ťci. Na pierwsz─ů z nich sk┼éada si─Ö wype┼éniaj─ůca przestrze┼ä pawilonu wystawa. Druga za┼Ť odnosi si─Ö do le┼╝─ůcego nieopodal nieu┼╝ytku. W hiszpa┼äskim pawilonie Almarcegui pos┼éu┼╝y┼éa si─Ö gruzem. Minimalistyczne instalacje o r├│┼╝nych rozmiarach, kolorach oraz fakturach znalaz┼éy si─Ö tam nieprzypadkowo. Artystka ┼Ťwiadomie wybra┼éa ten sam rodzaj materia┼é├│w, z kt├│rych wzniesiono hiszpa┼äski pawilon na biennale w 1922 roku. R├│wnolegle do tych dzia┼éa┼ä Lara Almarcegui stworzy┼éa wideo┬şprzewodnik po Sacca San Mattia ÔÇö pustych po┼éaciach znajduj─ůcych si─Ö zaraz obok wyspy Murano. Teren ten jest tworem sztucznym i zosta┼é uformowany z odpad├│w fabryki szk┼éa, kt├│re w latach 1930ÔÇô1950 osadza┼éy si─Ö na weneckiej lagunie. Artystka prze┼Ťledzi┼éa proces formowania si─Ö wyspy, zbada┼éa jej sk┼éad geologiczny i klimat. Zainteresowa┼éo j─ů r├│wnie┼╝, dlaczego do tej pory le┼╝y ona od┼éogiem. Ta ponaddwudziestosze┼Ťciohektarowa przestrze┼ä nale┼╝y do najwi─Ökszych niezagospodarowanych teren├│w w Wenecji, w zwi─ůzku z czym jest te┼╝ przedmiotem licznych spekulacji.

[ÔÇŽ]

Paulina OLSZEWSKA