Zapis idei

By in wystawy on 12 listopada 2013

Marian Fikus 鈥濱dea鈥 鈥 szkic modelowy ukazuj膮cy zwi膮zek mi臋dzy wyobra偶eniem a odzwierciedleniem

 

Muzeum Narodowe w Poznaniu we wsp贸艂pracy z pozna艅skim oddzia艂em Stowarzyszenia Architekt贸w Polskich zorganizowa艂o niecodzienn膮 wystaw臋 po艣wi臋con膮 r贸偶norodnym formom notacji aktu tw贸rczego w architekturze. W dniach 11 sierpnia鈥27 pa藕dziernika 2013 roku w przestrzeni muzealnej obejrze膰 mo偶na by艂o zal膮偶kowe rysunki, obrazy, grafiki, fotografie i makiety. Jak wyja艣nia艂 kurator wystawy dr Krzysztof Kalitko, wystawa pt. 鈥濧rchitektura 鈥 zapis idei鈥 stanowi艂a pr贸b臋 przerzucenia pomostu pomi臋dzy entuzjazmem oraz potencjalno艣ci膮 pierwotnych idei i koncepcji a mo偶liwo艣ci膮 ich p贸藕niejszych odczyta艅 i interpretacji.

Czy rysunek architektoniczny mo偶e by膰 sztuk膮, czy jest jedynie umiej臋tno艣ci膮 warsztatow膮? Na to pytanie odwiedzaj膮cy ekspozycj臋 mieli szans臋 odpowiedzie膰 sobie indywidualnie, zapoznaj膮c si臋 z zapisem pierwszych i najbardziej osobistych przemy艣le艅 architekt贸w. Dlatego w centrum uwagi nie znalaz艂 si臋 tam fizyczny i haptyczny wymiar architektury, lecz to, co jest zawarte mi臋dzy s艂owami 鈥 idea i sam jej zapis. Szkic koncepcyjny, kt贸ry staje si臋 kolejn膮 p艂aszczyzn膮 poznawcz膮, zanim zacznie 偶y膰 w艂asnym 偶yciem jako projekt. Szybki zapis, kilka poci膮gni臋膰 o艂贸wkiem to ogniwo 艂膮cz膮ce namacaln膮 form臋 budynku z pierwotn膮 i ulotn膮 my艣l膮 le偶膮c膮 u podstaw koncepcji. Rysunek jest j臋zykiem i 艣rodkiem przekazu wizualnego, kt贸ry pozwala nam zbli偶y膰 si臋 do wyobra藕ni artysty. Szczeg贸lnie wtedy, gdy tym artyst膮 jest projektant, a jego wyobra藕ni臋 wspomaga praktyka oraz interdyscyplinarna wiedza z pogranicza nauk technicznych i humanistycznych.

[鈥

Magdalena B膭CZKOWSKA