styczniowy numer A&B

 

ARCHITEKTURA I BIZNES?

Rozpoczynamy kolejny rok z nadziej膮, 偶e najg艂臋bszy kryzys gospodarczy mamy ju偶 za sob膮, krzepi膮c si臋, mi臋dzy innymi, przyk艂adem Irlandii, kt贸rej kondycja ekonomiczna, jak wie艣膰 niesie, ulega poprawie. Patrz膮c w przysz艂o艣膰, warto przyjrze膰 si臋 zale偶no艣ciom wi膮偶膮cym wsp贸艂cze艣nie architektur臋 i ekonomi臋. Kiedy globalny kryzys uderzy艂 po raz pierwszy, p臋kni臋cie sztucznie wykreowanej ba艅ki spekulacyjnej ods艂oni艂o skomplikowane mechanizmy rz膮dz膮ce rynkiem nieruchomo艣ci, zbudowanym w istocie na zwi膮zku architektury i biznesu, kt贸ry w贸wczas okaza艂 si臋 mocno toksyczny. Smutnym pok艂osiem tego okresu sta艂y si臋 po艂acie wybudowanych, lecz ziej膮cych pustk膮 osiedli mieszkaniowych, czy te偶 popadaj膮ce w ruin臋 szkielety niedoko艅czonych obiekt贸w hoteli, biurowc贸w itp.

Kiedy ponad dwadzie艣cia lat temu A&B rozpoczyna艂o swoj膮 dzia艂alno艣膰, s艂owo 鈥瀊iznes鈥 kojarzy艂o si臋 z wielkim 艣wiatem i nowymi perspektywami. Dzi艣, ju偶 nieco wy艣wiechtane, obros艂e w niekoniecznie pozytywne skojarzenia bywa dominowane dyskursem o meandrach 鈥瀍konomii i gospodarki鈥. Tymczasem zar贸wno si艂y wolnego rynku i powszechny konsumpcjonizm maj膮 bezpo艣rednie prze艂o偶enie na jako艣膰 tworzonej dzi艣 architektury i przestrzeni publicznej. W 艣wiecie, w kt贸rym niemal wszystko jest do sprzedania architektura i jej reprezentacje r贸wnie偶 staj膮 si臋 produktami i elementami strategii brandingowych. Czym zatem dzi艣 jest 鈥瀊iznes鈥, jak jest rozumiany i jak wi膮偶e si臋 z praktyk膮 architektoniczn膮? Czy istniej膮 sposoby na to, aby te dwie dziedziny wsp贸lnie generowa艂y prawdziwie warto艣ciow膮 przestrze艅 do 偶ycia?

Dorota Wantuch-Matla